tisdag 19 augusti 2008

Konsten att säga nej...

Regel: Det går lätt att säga nej när man vet att man har rätt
Undantag: ...utom till folk man tycker lite synd om...

Att någon gång jobba i någon form av helpdesk skulle ge de flesta människor en värdefull insikt in i det mänskliga psyket. Vi ska ju egentligen inte behandla människor olika, olika människor ska ha samma chans, få samma svar. Men hur lätt är det? Svar: Inte helt lätt. Otrevliga människor får nog ofta en kallare axel än trevliga, även när båda ska ha svaret att "felet är deras".

Men, mitt problem är de stackars människorna som man inser har det tufft ändå i livet. De som verkligen inte verkar förstå vad det handlar om och max tio sekunder in på deras berättelse så inser man att det är dem som har gjort del - ofta dyrbara fel...

Det är så hårt att behöva tala om för dem att inte nog med att de just har gjort något som inte går att reparera - det kommer också att kosta dem och dessutom är det deras eget fel.

Hjälp. Men jag försöker vara så snäll som möjligt i alla fall.

Inga kommentarer: