måndag 18 augusti 2008

Första dagen - nya vänner

Regel: Första dagen på ett nytt ställe är alltid skrämmande
Undantag: När du känner någon från tidigare

Jag kan tycka ibland att jag har varit "den nya" på alldeles för många platser. Och inte blir det bättre av att jag nu har min egen firma och ständigt träffar nya företag och skapar nya kontakter.

När jag kom tillbaka till Sverige efter fyra år i Irland började jag på Mälardalens högskola. Nu, tre år senare, kan jag se tillbaka på otaliga starter i nya konstellationer, kurs efter kurs där jag ska lära känna och samarbeta med nya människor. Efter ett tag återkom vissa lärare vilket gjorde livet lättare. men det som gjorde verklig skillnad var när någon jag kände och uppskattade dök upp som kurskamrat i en senare kurs. Som till exempel Sofie.

Första dagen på tåget till Västerås där jag sökte efter den långa vägen till högskolans lokaler så var det Sofi som tog befälet och visade oss vilsna nykomlingar vägen. Hon hade gått en tidigare kurs så hon visste. Sedan gick vi engelska ihop, därefter svenska och så var det meningen att vi skulle läsa engelska ihop igen men då kom vi i olika kurser. Fast vi ordnade det så att vi åkte tillsammans till Västerås, fikade ihop och stöttade varandra bland annat genom att låna böcker och tipsa om svåra uppgifter.

Människor är kapabla till mycket godhet. och alla som suttit första dagen på ett nytt ställe vet hur viktigt det är med någon som hjälper en tillrätta.

Fler Sofie åt folket!
Var en Sofie i dag du med!

Inga kommentarer: