torsdag 7 augusti 2008

Facebook och världen

Regel: På Internet gäller andra regler
Undantag: När någon inte förstår det och använder det emot dig

Jag håller på och bygger ett riddarrike på Internet, nämligen på Facebook. Först förstod jag inget men sedan fick jag hjälp av Tapani som rekryterade mig. Han gav mig till och med guld att bygga för! (Internet-guld...). Sedan visade det sig att jag betalade till honom hela tiden, eftersom han rekryterat mig :). Så nu tjänar jag pengar åt honom - och åt mig själv.

Visst är det märkligt hur mycket roligt du kan ha via Internet, hur du pratar med folk som du annars inte skulle ha kontakt med. Jag har några gånger kommit riktigt nära folk, en gång för nära när jag tvingades bryta kontakten eftersom min internetkompis plötsligt ändrade reglerna och blev otrevlig när jag backade ur. Det gjorde mig mer försiktig. Men fördelen med Facebook är att du väljer vilka du vill umgås med. Du kan ju tacka nej när de skickar en inbjudan att bli vän.

Men visst känns det när någon du känner sådär inte säger ja till att bli vän med dig. Jag har kommit på mig själv med att börja undra varför de inte svarar ja. Ingen har sagt nej, de bara lägger min förfrågan åt sidan och gör inget åt den. Själv har jag nog svarat ja till alla, även de jag blev förvånad av hörde av sig.

Jag gillar annars StayFriends eftersom man kan söka på hela skolor där. Enda problemet, visst känns det igen, är att komma ihåg användarnamn och lösenord till alla dessa sajter.

Inga kommentarer: