måndag 18 augusti 2008

Den perfekta kakan

Regel: Följer du receptet går kakan att äta
Undantag: När du inte har alla ingredienser utan improviserar

När jag försökte samla recept i släkten för jag började bli intresserad själv av att baka (tacka Hemkunskapen för det!) så kom turen till mamma och hennes sockerkaka.

Det gick inte. Hon sa bara "Sedan vispar jag ner mjöl tills det ser bra ut", "när konsistensen är den rätta så". Det gick ju inte att följa.

Nu vet jag varför. Jag har recept mer som utgångspunkt men inte köper jag ingredienser för att baka. jag bakar av det jag har hemma. Fattas något så improviserar jag. Min morots-kaffekaka gjorde förresten succé i Irland. Tänk att använda kaffe som vätska kunde vara så bra, nu har jag det ofta.

Näringsexperter lär få krupp men jag har ingen aning om hur nyttiga eller kaloririka mina kakor är. Men de går att äta.

Nästan jämt.

Inga kommentarer: