fredag 19 september 2008

Vikten av att vara rolig

Regel: I en grupp är det alltid någon som ikläsder sig rollen som klassens clown
Undantag: Grupper man blivit tvångskommenderad till kanske? Eller där man är rädd för de andra.

Det krävs självtillit (som Ola Salo sa när han föresläste i Eskilstuna) för att våga skämta där man är. Det är sant att rollen som klassens clown, den som kommer med de förlösande skämten, oftast blir tillsatt.

Jag vet, det brukar vara jag. Jag har ett inbyggt behov av att få folk att slappna av och trivas. det är INTE nyttigt för min akademiska karriär; jag bedöms nog som mer lättviktig för mina ständiga skämt.

Men för mig är det en livlina att skämta, ett sätt att visa att här får jag vara mig själv, här är jag accepterad. Där jag inte är känd som en glad fyr - där är jag heller inte mig själv.

Inga kommentarer: