torsdag 11 september 2008

Varför är vissa saker så lätta?

Regel: Det du kan - det går lätt
Undantag: det du inte visste att du kan - kan gå ändå lättare...

Jag var på översättningskurs i dag och fick anledning att undra varför jag så snabbt blev så bra på att granska översättningar (language review). Jag fick chansen att pröva jobbet tack vare min bakgrund som journalist. Och så visade det sig att det här var något som jag ganska naturligt anpassade mig till, som gässen och vattnet ungefär. Där satt jag med lysande ögon och upptäckte hur olika termer användes olika, eller hur mystiska felöversättningar och missförstånd gjorde hjälpmanualerna obegripliga - och jag älskade varje minut av det. Jag fick bra betalt, och visst, det bidrog till tjusningen. det finns väl inget som stjäl glädjen över ett jobb som vetskapen att personen i nästa bås har dubbelt så mycket för att göra hälften så mycket, eller hur?

Men det var något mer än pengarna. Jag har nog alltid haft en dragning till riktigt tråkiga texter, sifferkolumner, nuffror i alla former, bakgrundstexter och sådant. För mig är de en utmaning - gör något begripligt och intressant av detta om du kan!

Folk som talar i rubriker, de kan nybörjarna ta hand om. De som man får vältra undan, likt en sten i skogen, för att se vad de döljer - de är intressanta att intervjua. Eller de som inte ens vet att de har något att säga.

Gamla mossiga dokument från 1623 som fallit i glömska, dagböcker från 1700-talet som letats fram - ja, det finns som ni nog själva vet oändligt sådant material.

Men jag tror att anledningen till att jag så snabbt anpassade mig till mitt nya jobb var att jag har en nästan sjuklig förmåga att identifiera mig, i detta fall med den slutlige läsaren. Eftersom jag identifierade mig med läsaren kunde jag se vad som fattades eller inte fungerade. Kort sagt, jag var lingvist mer än tekniker men jag hade också den tekniska kunskapen som lingvisten krävde.

Allt föll på plats. Alla bitar i pusslet passade. Det finns med andra ord ett jobb som passar för mig. och ett annat som passar för dig?

Inga kommentarer: