måndag 22 september 2008

Människor och den fria viljan

Regel: Du gör vad du vill
Undantag: När du gömmer dig bakom dina handlingar

Jag fick anledning att gråta i helgen över de val som människor gör. ja, för mig är alla handlingar val. Jag vet att vissa gömmer sig bakom sina "drifter", sin "barndom" och jag vet inte vad. Men ytterst är man ansvarig varje dag, varje stund. Handlingar är aktiva. Att kalla sig själv passiv är nonsens. Att göra sig själv till ett offer är att frånsäga sig ansvaret.

Jag önskar att människor kunde stå upp och ta sitt ansvar för sina handlingar. Att säga "jag har gjort fel - förlåt" gör det inte ogjort, men det är i alla fall något.

Tänk, inte en politiskt korrekt åsikt, om strafflängden kunde kopplas till ånger. På Irland blev straffen lägre om brottslingen erkände och visade ånger och tvärtom om ingen ånger fanns och personen fortsatte att neka, trots överbevisning om motsatsen.

Men det som verkligen gör skillnad är om ångern leder till omvändelse - om det blir stopp på det.

Saker kan inte göras ogjorda. Men framtiden är inte skriven i sten.

Vi kan förändra framtiden genom dagens handlingar, dagens vägval.

Människa! Ta ditt ansvar!!! Låt gråten tystna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är sån som vill försöka förstå, och söka en förklaring till människors handlande, men oxå det är svårt, speciellt när handlingarna blir något att gömma sig bakom.
/S