måndag 1 september 2008

Varje dag har sin speciella prägel

Regel: När du gör vissa saker vissa dagar och lägger sakerna på sin givna plats så tar du itu med kaoset hemma
Undantag: När du blir motarbetad av din familj...

Det har varit helg och jag har tillbringat den INTE i solstolen med en god bok, en kopp kaffe och insupande de sista varma solstrålarna för i år...utan under barnens sängar där jag dragit fram både det ena och det andra. Nu har jag plötsligt en stor IKEA-säck full med kläder att tvätta, för att inte tala om allt skräp, alla godispapper, allt grus...och alla spel i oordning som nu går att spela igen. Pojkarnas stuga är välstädad och ser trevlig ut, ja man vill tillbringa tid där nu. Stefans rum var faktiskt välstädat till att börja med men har nu fått lite fler saker och så har jag dragit ner mina möbler som varit med sedan jag köpte bostadsrätten på Fårbetesägen i kvarteret Vintunnan i Tokarp, utanför Linköping, till det nya storarummet där vi ska äta, lyssna på musik och umgås utan teve. Teverummet är plötsligt stort och rymligt vilket kan behövas när vi snart ska bjuda in en nybliven 65-åring på Piñata-party.

Och så kom jag till lägenheten och insåg att det var lika rörigt där men nu är helgen slut. Suck. jag märker upp lådor igen med barnens namn, sorterar igenom legolådan, hittar musikskoleböckerna och...ja, vad tror ni? Kommer allt vara städat lagom till att stugan är i kaos igen?

Jag är mycket för lådor och backar och hyllor i bokstavsordning eller ämnesordning. Jag tycker om listor och system. Ibland låter jag outhärdligt självgod när någon i familjen med panik i blicken ltera efter sina nycklar/plånbok/busskort - "Om man alltid lämnar sakerna på samma plats så hittar man dem när man behöver dem"...

Så sant. Om det bara inte hände mig själv ibland...

Så, tillbaka till städandet - egentligen en fredagssyssla men just nu en heltidssyssla för mig, 24/7.

Inga kommentarer: