fredag 8 maj 2009

Aldrig är en lång tid

Regel: När det är för sent är det för sent
Undantag: När man kan få frid och lämna det som inte blev gjort

Som sagt var, en helg som slutade med bråk slutade inte som jag hade planerat och när jag valde att åka hem, att inte göra det jag åkt för att göra, så visste jag ju inte att detta var sista chansen.

Sista chansen kommer förr eller senare och ingen av oss vet när. Det är nog därför Bibeln har med ordstävet, Låt inte solen gå ner över din vrede. Det borde aldrig vara för sent. Vi borde alltid ha våra affärer och inte minst våra personliga relationer i ordning.

Jag åkte inte dit jag borde ha åkt. Tre veckor senare kom beskedet jag fruktat men väntat - det var nu för sent att åka.

Och nu, tre veckor senare, har jag försonats med det jag inte gjorde och med det jag gjorde. Slutsatsen är nog enkel, få människor har de vänner och den släkt de egentligen behöver och/eller förtjänar. Vi ställer ofta för höga krav på människor och, viktigast av allt, människor som inte kan be om hjälp kommer inte att be om hjälp. De kommer att försöka reda upp röran själva och när det inte går kommer de att stupa på sin post.

Vad kan jag göra? Jo, nästa gång, när jag känner igen mönstret, ska jag ingripa.Inte passivt vänta på tillåtelse. Jag ska inte bara konfrontera problemet men våga ta handen och gå tillsammans mot en lösning.

Tack för det jag fick. Förlåt för det jag inte gjorde och sa.

Inga kommentarer: