torsdag 24 juli 2008

Konsten att korrekturläsa

Regel: När texten är tryckt upptäcker du korrekturfelen
Undantag: När du inte vet att du skriver fel...

Efter att precis har skickat iväg en rysk examen och korrekturläst mig själv...

1) Korrekturläs aldrig dig själv,
2) Om du måste korrekturläsa din egen text- skriv ut den och korrekturläs papperskopian

MEN efter att ha retat mig på diverse skyltar och reklamspottar med felaktiv svenska (som, handen på hjärtat är mycket enklare än ryska, eller hur?) så misstänker jag nu att de som gjort sig skyldiga till felen faktiskt tror att det är korrekt.

Jag kommer ihåg artikeln jag fick redovisad under en kurs på MDH, där det framgick att när det trejde felet i en artikel upptäcks - så försvinner all trovärdighet. Men undersökningen visade också att alla fel inte bedöms somn lika allvarliga. Vår lärare frågade oss på grammatikkursen om vilket fel vi skulle skämmas mest för att göra, alla utom en valde alternativet "alldrig". Regeln vi fick lära oss i skolan sitter i ryggraden: aldrig stavas aldrig med två l, alltid stavas alltid med två l.

Som sagt, ett typo kan hända (omkastade bokstäver eller ett felklick) men grammatiska fel, syntaxfel, ordvalsfel - jag ryser.

Inga kommentarer: