onsdag 23 juli 2008

Tid att sola - INTE

Regel: När du äntligen har tid att sola känner du inte för det
Undantag: När du somnar i solen...och bränner dig...

I dag är det en mellandag mellan två examen i ryska - den muntliga och den skriftliga. Och när jag borde sitta och plugga rysk stavning är det förstås högtryck med sol, sol, sol och bad bara fem minuter bort. Barnen är lata och vaknar sent. Middagen ska bara värmas. Det är redan slutet av juli och jag har inte solat på riktigt en gång än, bara solat ben och armar vid udda tillfällen. Jag har dessutom bara badat en gång. Det är som om sommaren aktiverar en lat-knapp hos mig, och sola är definitivt något aktivt.

När jag var liten så tvingade jag mig att ligga och sola på uteplatsen men när dynan började bränna under mig så gav jag upp. Sola gick egentligen bara att göra i Hätte, på gräset, vid sjön och med jämna mellanrum hoppade jag i och svalkade mig.

Problemet är kanske att man kan inte både sola och tänka och jag har svårt att nollställa hjärnan - nu när jag har tid att tänka så vill jag inte slösa bort den tiden.

Ack, ack - nu ska jag försöka få yngsta barnet att förstå att det är VARMT och TJOCKA tröjan MÅSTE av...Det kanske går i arv sådant?

Inga kommentarer: