torsdag 31 juli 2008

Första minnet

Regel: Det första du kommer ihåg är ett minne från cirka tre års ålder
Undantag: När du frågar ett barn vad det kommer ihåg - de kommer inte ihåg något förrän de blir äldre

Mitt första minne är från Kristinehamn. Jag är tre år och har fått en lillasyster. Jag och de andra barnen på gatan står på vår uppfart och tittar ner i vagnen där min lillasyster ligger och gråter. Sedan går vi därifrån. Som jag minns det är en av mina bröder med. Mamma är inomhus.

Visst är det märkligt att jag kommer ihåg det. Det finns ingen bild ifrån det. Ingen annan som kan återberätta det för mig. Ändå finns det där. Solen, Underlaget. Tystnaden. Och minnet av hur vi lämnar henne efter en stund efter att ha stått och stirrat ner på det stora mysteriet som min lillasyster är.

Men när jag frågar mina barn så kommer de inte ihåg något. Bara det som vi har bilder på.

Inga kommentarer: