onsdag 1 april 2009

Konsten att hålla föredrag

Regel: Om du är rolig blir det mer uthärdigt med föredrag
Undantag: Om du mumlar fram dina roligheter möjligen?

Jag som var så van att stå och hålla föredrag om allt möjligt upptäckte i går, när det var dags igen, att jag nog blivit lite ringrostig. Men väl på golvet med en publik framför mig så var det bara roligt.

Men visst tar det tid! Jag räknade med sju timmar på att förbereda anförandet, slipa på det, läsa om min uppsats som jag skulle tala om, sedan tillkom en timmes intervju med Eskilstuna-Kuriren samt tid för kommunikation om själva Deckardagen där jag medverkade. Åtta timmars arbete- 15 minuters föredrag, en helsida i lokaltidningen, ett inslag på Östnytt. Var det värt det?

Ja, för det är roligt att få chansen att berätta om sådant jag funderar på, läser om, och försöker att praktisera själv. Att jonglera mina tankar och funderingar- mina skämt (ja, jag var bara tvungen att få dem att skratta) och sedan - när allt är över befinna mig i en bubbla när jag egentligen inte vet något om vad som har hänt, hur det har fungerat. Sedan kom folk fram och talade och jag fick mycket uppskattning vilket var roligt.

2 kommentarer:

Ett hus vid en å sa...

WOW!!!!! En kändis i bekantskapskretsen!! Bra jobbat!
Visslingar o tjut från mig! Ha de', Kicki

Ett hus vid en å sa...

Wow!!!!! En kändis i bekantskapskretsen!! Bra jobbat! Visslingar o tjut från mig! Ha de', Kicki