lördag 7 mars 2009

Melodifestival och andra chansen i verkliga livet

Regel: Så länge tävlingen pågår har du en chans
Undantag: Andra chansen?

I kväll är det dags igen. Andra chansen. Ja tävlingen där de som blivit utslagna får visa sig en gång till och försöka vinna publiken en andra gång. Och det finns bara en vinnare (och så internationella ansiktslösa juryns bidrag förstås).

Jag har så många gånger varit med om samma sak.Utgallrad i första omgången med med min ansökan ändå i högen av de som kvalificerade sig till en genomläsning. Och så har något hänt. Min bunt har fått en andra chans och vid fyra tillfällen har jag därför kommit till final och vunnit en plats i glansljuset...bara för att senare få lämna.

Första gången var ett vik på en sportredaktion på en tidning där jag sökt lokalredaktörstjänst. En sportjournalist skadade armen och de behöve en ersättare omedelbums. Tittade i högen med de som inte fått lokalredaktörsjobbet och där fanns jag. De ringde. Jag sa ja och flyttade till Linköping nästa dag. Jag fick så småningom fast jobb på sporten och sa upp mig själv fyra år senare.

Nästa gång- en lokalradiostation. En annnan tjej fick jobbet men hon kunde inte börja förrän tre månader senare. Jag var arbetslös och blev erbjuden att vicka för henne tills hon kunde börja. Det gjorde jag och sedan fick jag fortsätta efteråt med diverse sommarvikariat, valvikariat - tills jag fick ett annat jobb och lämnade.

Så var det fast jobb igen- jag kom inte ens till intervju och hade precis fått tillbaka min ansökan med ett "nej tack"...tills hon som fick det plötsligt sa att hon ångrat sig. Då ringde telefonen. Där sa jag upp mig efter min barnledighet när jag isste att en ny barnledighet väntade samt att de på jobbet visade noll vilja att låta mig jobba flexibelt.

Och så sist, 1997, när tjejen inte dök första dagen. De kontrollringde och det visade sig att hon trots signerat kontrakt hade valt ett jobb på Gotland istället för Eskilstuna. Telefonen ringde och jag var där samma dag för snabbintervju. Jag blev kvar i fyra månader.

Så, andra chansen för en bara ett stycke på vägen. Inte hela vägen. Sinatras My Way visar en annan väg.

Inga kommentarer: