fredag 6 mars 2009

Fredag har en egen rytm

Regel: Veckan har sju dagar
Undantag: Om man stressar förvandlas de till en grå massa

Var dag har nog av sin egen plåga. Låt inte solen gå ner över din vrede.
Så sant!
jag lärde mig när barnen var små att inte se för långt fram. Om jag överlever den här timmen...kom jag på mig själv att tänka och sedan planera en timme i taget. Var de helt gnälliga men det var för tidigt för att lägga dem så åkte vi och handlade. Eller badade! Eller lagade mat eller bakade.

Började de att bråka så städade vi!

Och så gick en timme tills det (äntligen) var dags för läggdags. Så överlevde jag småbarnsåren och lärde mig samtidigt att när man lyssnar till sin egen kropp (och ens barns små kroppar) så anpassar man sig till omständigheterna samtidigt som man får allt gjort som man behövde för tro det eller ej, det var städat hemma, det fanns mat hemma, vi bakade och lagade mat - jag gjorde till och med egen barnmat! Och vi hade tid för vänner. (ja, det var i Internets barndom...).

Jag var nästan aldrig sjuk. de var nästan aldrig sjuka. Vi var hängiga ibland men då tog vi det lugnare. Mycket fungerade det för att vi inte hade teve men jag längtade efter att få se videofilmer så en gång lånade vi en teve bara för att se gamla filmer.

Och jag lärde mig att ge varje dag en egen prägel. Fredag var städa. Innan jag fick barn var det då jag ibland bonade golvet, jag tvättade och rengjorde fläkten och ugnen, jag sorterade om böckerna i bokhyllan efter författare eller efter ämne och så vidare. jag vädrade, tvättade och gjorde fint för helgen.

I dag jobbar jag på fredagarna och jag jobbar dessutom dagpass så fredag har tappat sin städprägel (jag brukade jobba fredagkväll och börja klockan två). och tro det eller ej, jag saknar det. Nu blir det städa först på lördag vilket betyder att man sitter i ett vardagsrum som ser ut som Jerusalems förstörelse (som mamma brukade säga) på fredagkvällen men lördagkvällen blir i alla fall städad och fin :)

Inga kommentarer: