torsdag 4 december 2008

Med snön kommer humöret tillbaka

Regel: Dystert väder - dystert sinne
Undantag: ???

Det snöar igen och kanske är det det eller kanske är det bara att jag kommit ut på andra sidan av den mörka tunnel som min förkylning visade sig vara - nu ser jag framåt. Jag har fått nya idéer till uppsatser och undersökningar medan det fram till i går bara var som ett grått täcke framför mitt huvud.

Jag la märke till att min dotter var nästan lika tungsint som jag och då insåg jag, med Anna Wahlgrens visdomsord i bakhuvudet, att det var dags att skärpa till det yttre. Verka glad, verka positiv. Och jag gjorde så. Och det blev så.

Fast kanske berodde det mest på att förkylningen började gå tillbaka. Ändå tror jag att det är bättre att sprida lite glädje och göra lite gott, oavsett hur man mår. Amdra ska ju inte behöva lida av att jag mår taskigt. Det räcker med att jag själv känner av det :)

Jag har fundreat på hur det är att ha någon i sin närhet som kräver att man ska ta hänsyn till den personen, oavsett vad som händer - och vad händer sedan om inte en biorecebsion på teve om en ny film med just en sådan person. Anne Hathaway gör tydligen sitt livs roll som den självupptagna systern till den blivande bruden.

Perspektiv. Det handlar om perspektiv.

Inga kommentarer: