torsdag 18 december 2008

Bästa julsången

Regel: Vissa sånger för med sig julstämning som ett brev på posten
Undantag: Usla julsånger (Wham...)

Jag satt och pratade om jul med en tjej som inte firar jul. Vi satt vid ett julbord så det var ganska naturligt. Fast hon inte firade så hade även hon lite julpyssel uppe och hon njöt av julbelysningen överallt - adventsljusstakarna i fönstrena...och så av julmusik i affärerna. hennes favorit var O helga natt.

När hon sa det så hörde jag sången, sjungen av Håkan Hagegård, börja klinga i mitt inre och där och då så satte sig julen hos mig. Den har gjort motstånd i år, kanske för att jag haft det lite dystert på jobbet och en hel del ekonomiska bakslag - som sammanfallit med en del dyrbarheter som barnen behöver/förtjänar. Men där så kom jag i stämning.

När jag kom hem började jag slå in julklapparna som legat i en kasse - en del har legat där i en månad - oinslagna (har inge nyfikna barn lyckligtvis). Jag insåg att jag nog varit deppad en längre tid men jag insåg också hur härligt det är med jul. Vi har snö. Det är inte för kallt. Juleklapparna slås in, dörren stängs för näsan din - det är bara roligt.

Just det. Nu är julen rolig för mig.

God jul!

Inga kommentarer: